Od kako se pojavila vest o sazivanju prve sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije 7. 10. 2025. opozicionim poslanicima je bilo kristalno jasno da će Ana Brnabić po ko zna koji put izvaditi „keca“ iz rukava. Samo nekoliko sati kasnije, u funkciji narodnog poslanika (kada je „proučila“ Dnevni red) predložila je NAČELNI PRETRES za svih 47 tačaka dnevnog reda. Mada se „zajednički načelni pretres o više predloga zakona koji su na dnevnom redu iste sednice može obaviti samo ako su oni međusobno uslovljeni ili, su pak međusobno povezani“, što u ovom Dnevnom redu nije slučaj, to nije smetalo narodnom poslaniku Brnabić da ovaj nesuvisli predlog uputi poslanicima Narodne skupštine Republike Srbije. Nije jasno kako je gospođa Brnabić zaključila ili uočila međusobnu povezanost između Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji (broj 011-1866/25 od 29. 9. 2025), tačka 2. sa Predlogom zakona o semenu i sadnom materijalu poljoprivrednog i ukrasnog bilja koji je podnela Vlada (broj 011-1209/25 od 23. 6. 2025. godine), tačka 8. ili pak kako je povezala i našla međusobnu uslovljenost Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o posebnim postupcima radi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, koji je podnela Vlada /broj 011 – 1710/25 od 12. 9. 2025. godine) tačka 7. sa predlogom odluke o razrešenju člana Upravnog odbora Nacionalnog tela za akreditaciju i obezbeđenje kvaliteta u visokom obrazovanju, koji je podneo Odbor za obrazovanje, nauku, tehnološki razvoj i informatičko društvo (broj 02 – 1008/25 od 27. 5. 2025. godine).
Dakle, NIGDE VEZE, pa baš da je i slabom svećom i monofaznom strujom tražimo, nećemo je naći. Jasno je, kao dan, kada je rasprava u načelu, značajno se smanjuje vreme diskusije u Narodnoj skupštini, a time i korisno vreme koje opozicija može investirati u razotkrivanju svih koruptivnih radnji trenutne vlasti. Namera Srpske napredne stranke je da Narodna skupština funkcioniše po principu „uđeš, izađeš i gotovo“. Što kraće vreme diskusije, što manje argumenata, koje narod može čuti na Drugom programu RTS – a, a da se se sve usvoji i dotera u istoj naprednjačkoj kuhinji.
Sledeći nivo ove farse koji često koristi predsednica Skupštine, Ana Brnabić, je da se zakon usvoji po hitnosti postupka, „Zakon koji se uvodi u proceduru po hitnosti se može uvrstiti u Dnevni red, samo ako se njime uređuju pitanja i odnosi, nastali usled okolnosti koje nisu mogle da se predvide, a nedonošenje zakona po hitnom postupku moglo bi da prouzrokuje štetne posledice po život i zdravlje ljudi, bezbednost zemlje i rad organa i organizacije, kao i radi ispunjenja međunarodnih obaveza i usklađivanja propisa sa propisima Evropske unije. Od redovnog postupka se razlikuje po kraćim rokovima od propisanih za pojedine faze postupka donošenja odluka. Predlagač zakona je dužan da navede razloge zbog kojih predlaže njegovo donošenje po hitnom postupku“. Sve vreme od kako je konstituisan 14. saziv Narodne skupštine (ali i ranije), Ana Brnabić, mudro savetovana kako da efikasnost Skupštine svede na veštačko disanje, nezakonski koristi formate načelne rasprave i hitnosti postupka da bi ubrzala i obezvredila njen rad. Za sada im ili njoj uspeva, ali ne zadugo.
Dr Tatjana Marković – Topalović, narodna poslanica i potpredsednica Srbija centra

